середа, 17 грудня 2014 р.

Повість «Тіні забутих предків». Фольклорно-етнографічна основа твору, її романтичний характер

Українська література     10 клас                                 Наумова Ю.О.
Слайд 1.   Тема. Повість «Тіні забутих предків».
Фольклорно-етнографічна основа твору, її романтичний характер
Мета: висвітлити фольклорно-етнографічну основу твору, розвивати в учнів уміння пояснювати символи твору, розкривати пантеїзм світобачення героїв, виражений через побут, звичаї, обряди, з’ясувати роль природи у творі, схарактеризувати мовний колорит повісті; ознайомити учнів із особливостями стилю прози М. Коцюбинського; сформувати в учнів патріотичні почуття.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
·         Знання тексту повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» (здійснюється протягом уроку).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.       Слово вчителя. Слайд 2  
Ø  Наприкінці 1911 року М. Коцюбинський писав: «Дуже був зайнятий своїм оповіданням, але нарешті скінчив. Називається воно «Тіні забутих предків»… Не знаю, чи воно вдалося мені, але коли б я хоч трохи переніс на папір колорит Гуцульщини і запах Карпат, то й з того був би задоволений.» Своє художнє завдання митець виконав блискуче, у чому сьогодні ми й переконаємося.
ІV. Основний зміст уроку.
1.       Слово вчителя. Відомий український фольклорист Володимир Гнатюк декілька років умовляв М.Коцюбинського написати оповідання про гуцулів, надсилав йому зразки фольклорно-етнографічних праць. Улітку 1911 року М.Коцюбинський відвідав село Криворівня, де був свідком і весілля, й поховання (відвідав «посідження» або «грашки» - забави поряд з тілом небіжчика), збирав рослини й розпитував про них у селян, записував всі звичаї та обряди. З того й розпочав написання своєї повісті.  Оскільки твір насичений фольклорними елементами, пропоную згадати  те, що нам відомо про сам фольклор та його жанри.
2.       Бесіда з учнями. Слайд 3 (після відповіді учнів)
1)      Що таке фольклор?  (Фолькло́р (англ. folk-lore, букв. — народна мудрість; народне знання), або традиці́йна наро́дна тво́рчість — художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії.)
2)      Назвіть відомі вам роди та жанри фольклору. Робота за таблицею. Слайди 4-7 (поступово після відповіді учнів)
Роди
Народний епос — розповідні фольклорні твори
Народна лірика — поетичні фольклорні твори, у яких життя зображується через відтворення думок, почуттів і переживань героїв.
Народна драма — фольклорні твори, в основі яких лежить конфлікт, а сюжет розгортається через поєднання словесних, музичних і сценічних засобів
Народний ліро-епос - фольклорні твори, що містять ознаки як народного епосу, так і народної лірики.
Жанри
загадки
прислів'я та приказки
анекдоти
історичні пісні
балади
казки
легенди
перекази
байки
притчі
народні казки
Трудові пісні
Календарно-обрядові пісні — веснянки, русальські, купальські, жниварські пісні, колядки, щедрівки
Родинно-побутові пісні — колискові, весільні, танцювальні, жартівливі пісні, пісні-голосіння
Соціально-побутові пісні — козацькі, кріпацькі, чумацькі, рекрутські(солдатські), бурлацькі(наймитські), стрілецькі пісні
пісні-ігри
вертеп
весілля
балади
думи
3.       Робота з додатковими джерелами. Перегляд відеофрагментів фільму «Тіні забутих предків» за однойменною повістю М. Коцюбинського.     Перегляд епізодів
4.       Слово вчителя. Сценаристами кінокартини стали Сергій параджанов та іван Чендей.  У 1965 році фільм, у якому головну роль зіграв Іван Миколайчук, отримав нагороду Британської академії, приз у Римі, а на Міжнародному фестивалі в аргентинському місті Мар-дель-Плато завоював найвищу нагороду.  Кінокартина отримала 100 різних міжнародних премій і ввійшла до двадцятки кращих фільмів світу. Слайд 8
5.       Обговорення переглянутого. Зіставлення з твором. Слайд 9  
3)      Пошуково-дослідницька групова робота. Учні дістають завдання за рядами. Слайди 10-12 (поступово після відповіді учнів)
6.        
Жанри фольклору у тексті
·         Дитячі приказки ( «Стій, звідки ти? – З Яворова. – А чия ти? - Ковальова!- Бувай здорова, Ковальова!»)
·         Любовні та побутові коломийки ( Ой прибігла з полонини білая овечка – люблю тебе, файна любко, та й твої словечка…»)
·         Легенди (про створення гір та про ватру)
·         Заговори та замовляння (наприклад, до худоби)
·         Співанки
Обряди, згадувані у повісті
·         Обряд видобування «живого вогню» в полонині
·         Обряд поховання
·         Обряд обходу стоїща для худоби на полонині ватагом із вогнем
·         Обряд ворожіння  Івана та Палагни на Святий вечір
·         Обряд ворожіння Палагни на Теплого Юрія – свято весни
Міфічні істоти, згадувані у творі
·         Бісиця
·         Арідник (злий дух)
·         Лісовики
·         Чугайстир
·         Нявки
·         Голос Cокири
·         Щезник
·         Русалки
·         Відьма
·         Мольфар
·         Душі померлих
7.       Аналіз  порівняльної таблиці казкових Іванів та Івана Палійчука Слайд 13
·         Для творів якого жанру характерне ім'я Іван? Згадайте казки, у яких головним персонажем є саме Іван.
Критерії порівняння
Казкові Івани
Іван Палійчук
Соціальний статус
Мають низький соціальний статус, народжені в селянській родині, у старих людей або у бідної вдовиці (вдівця)
Представник селянського роду, який після смерті батька помітно збіднів.
Становище в сім'ї
Мають старших братів і на їхньому фоні виглядають невигідно.
Був молодшим братом у родині. Іванова мати помічала, що дитина не така, як інші.
Розум, моральні якості
Згодом нерозумний на перший погляд казковий Іван демонструє кмітливість, рішучість, високі моральні якості
З Івана Палійчука теж сформувалася сильна особистість. Він стає добрим хазяїном, усе життя серцем залишається вірним Марічці
Незвичайні здібності
Вміють знаходити спільну мову з чарівними силами та істотами
«Умів знаходити помічне зілля…розумів, про що канькає каня, з чого повстала зозуля…». Бачив міфічних істот, розмовляв з ними.
1.       Словникова робота. Слайд 14
·         Пантеїзм – обожнення природи, її сил та стихій. Пантеїстичне світосприйняття властиве язичництву.
V. Закріплення вивченого.
1. Завдання учням.
·         За підрахунками дослідників, вода у творі згадується 113 разів. Розкажіть, у яких епізодах твору згадується вода і що, на вашу думку, вона символізує.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання.  Слайд 15
       1. Виписати із твору діалектизми, розкрити їх значення.
2.       Дібрати цитатний матеріал до характеристики образів Івана та Марічки.

3.       Повторення: різножанрова творчість Б.Грінченка

Немає коментарів:

Дописати коментар